El Primer Motor Immòbil
d’Aristòtil
Aquest text
pertanyent a la Metafísica d’Aristòtil
tracta el primer motor immòbil, en el qual té lloc i dóna inici a l’etern
moviment dels éssers.
Aquest primer
motor apareix degut a dos factors, que són l’incessable moviment i la
responsabilitat d’un ésser a fer que un altre es mogui. Com es diu a la primera
línia del text, aquest principi és la causa final, en ella comença i acaba el moviment.
Neix com a objecte de l’amor, com a desitjat. Els éssers als quals mou poden
patir modificacions, així que no són immòbils ni, per tant, eterns. Els éssers
moguts estan sotmesos a canvi. D’altra banda, el primer motor immòbil no pot
canviar, ha de ser com és, ser immutable, com és mostrat a l’oració que diu: “Però ja que existeix un motor immòbil en si
mateix i en acte, aquest ésser no pot ser de cap manera distint a com és”.
El primer
motor és completa i absolutament necessari. És per això que no pot canviar, ja
que si canviés voldria dir que està sotmès al canvi donat pel moviment, i si es
mogués no seria immutable i, per tant, ja no seria el primer motor. La Metafísica i la Física d’Aristòtil tenen com a un dels seus objectius trobar el
principi del moviment, el qual representa el bé, tal i com es diu a la següent
oració: “El primer motor és un ésser
necessari, i com a necessari, és el bé, i així és el principi de moviment”. Seguidament
s’esmenta la durada de l’ésser sotmès a canvi, que és òbviament un període
curt. En canvi, el primer motor gaudeix de l’eternitat, ja que està en acte, no
en potència, ja que si estigués en potència estaria també sotmès al moviment.
Aquest concepte
del primer motor podria assimilar-se amb el Demiürg de Plató. Tot i que el
Demiürg és una causa ordenadora i el primer motor és un principi, els dos tenen
en ells el poder sobre els éssers. Tot el que neix ho fa a partir d’ambdós
principis, un degut a l’organització i l’altre degut al moviment. Així mateix,
tots dos són únics, eterns i perfectes, i d’ells en neix tot, ja que és
impossible que el que és pugui ésser sense causa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada