Ètica
a Nicòmac, Aristòtil
Aquest text
pertanyent a l’Ètica a Nicòmac d’Aristòtil
tracta la virtut com a mitjà per arribar a la felicitat, que és el Bé suprem,
així com també el terme mitjà de totes les coses divisibles, el qual ha de ser
escollit per sobre dels altres dos extrems.
El fragment
dóna inici amb la definició del terme mitjà de totes les coses. Aquest terme
només pot ser trobat en aquelles coses que es puguin dividir. Tot allò
divisible ho és en tres parts, a les quals Aristòtil anomena defecte i excés en
cas dels extrems, i el terme mitjà entre ambdós, com s’observa quan diu: “allò que és igual, és un terme mitjà entre l’excés
i el defecte. Anomeno terme mitjà d’una cosa allò que està igualment allunyat
de cadascun d’ambdós extrems”. És aquest últim terme el que a de ser
escollit. Tot i això, i com diu el text, no és el terme el que ha de ser
escollit, sinó aquell que s’apropa més a l’individu, ja que els extrems de les
coses no són les mateixes per a tothom.
És a partir d’aquest
moment que és introduït el concepte de virtut. La virtut és un hàbit adquirit
voluntàriament i desenvolupat a través dels actes bons. És d’acord a la vida
contemplativa, la qual, a la vegada, forma la felicitat. A l’ètica d’Aristòtil,
aquesta felicitat és identificada amb el Bé suprem, que és el fil conductor de
la seva obra, i, per tant, és el fi de tot individu, és a dir, allò en vista al
qual actuem. Aquesta virtut és identificada també amb l’anteriorment nomenat
terme mitjà, com diu l’oració: “si la virtut –com també la naturalesa- és més
exacta i més excel·lent que qualsevol art, haurà de tendir directament vers el
terme mitjà”. A partir d’aquest concepte s’extreu que tan sols a partir d’aquest
terme mitjà es pot arribar al Bé suprem, ja que a aquest s’hi arriba mitjançant
la virtut i la virtut és el terme mitjà.
L’ètica d’Aristòtil
és comparable amb la de Plató degut al vincle que tenen en el concepte del Bé.
L’ètica platònica, a l’igual que l’aristotèlica, intenta arribar al Bé, el qual
és donat per la felicitat facilitada per la virtut. Aquest Bé és la contemplació
de les idees, per tant, és un Bé suprem. Ambdós filòsofs afirmen, per tant, que
la virtut és un mitjà per arribar al concepte màxim, que és el fi en cas d’Aristòtil
i les idees en cas de Plató.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada