dimarts, 20 de novembre del 2012

Impossibilitat del món de les idees, Aristòtil


Metafísica, Aristòtil

Aquest text pertanyent a la Metafísica d’Aristòtil tracta la crítica a la teoria de les idees, formulada per Plató i que té certa arrel en la filosofia d’Heràclit. Aristòtil rebutja el flux constant de les coses i la separació completa d’allò sensible d’allò intel·ligible.

Pel que fa la teoria d’Heràclit, defensa un monisme dinàmic en el qual el món és un constant flux. El foc és la causa ordenadora de les coses, i correspondria al Demiürg de Plató, a més a més, el món no és només allò real, sinó que és també el joc dels oposats, es duu a terme una harmonia de contraris. Segons aquesta teoria, Aristòtil afirma que en cas que fos certa, a més a més de tot allò sensible hi hauria d’haver també altres coses que siguin immutables i eternes.

Seguidament anomena a Sòcrates, mestre de Plató. Sòcrates deia que es podia arribar a la veritat, però tan sols a través d’un coneixement universal i no relatiu. A través d’aquest coneixement s’establirien els conceptes universals, els quals són lligats al món sensible, com es diu a l’oració que esmenta: “Sòcrates, però, no donava existència separada ni als universals ni a les definicions”. Tot i això, Aristòtil prossegueix amb la crítica a Plató i Heràclit tot dient que, contràriament a Sòcrates, ells varen separar aquells dos conceptes i van introduir el concepte d’idees. Un dels eixos centrals de la teoria platònica apareix esmentat a l’oració que diu: “se’ls va acudir que hi ha idees de totes les coses que es diuen de manera universal”, és a dir, que les coses participen de les idees i les idees estan presents a les coses. Això Aristòtil ho refuta mitjançant un exemple de multiplicitat, que segons ell és el que feia Plató. D’aquesta manera, el critica dient que ell tan sols duplicava les realitats, acció que no respon pas a l’explicació de les coses.

Aristòtil finalitza el fragment amb la conclusió de la teoria de Plató, en la qual hi ha més idees que objectes sensibles. Les causes d’aquests objectes sensibles eren buscades en el pas que regia el Demiürg, és a dir, entre els límits del món sensible i del món intel·ligible.

Biografia i introducció a la teoria d'Aristòtil

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada