Sobre el bé i el mal
Bé i mal són
dos conceptes abstractes i probablement subjectius que ha inventat l’espècie
humana per justificar la seva actuació. Deia Kant que “no hi ha res de bo o dolent més que la bona o dolenta voluntat”. Es
pot dir llavors que no importa què fem, sinó que allò veritablement rellevant
és com fem les coses. Bé i mal són, per tant, conceptes relatius.
Aquesta
relativitat no li servirà a Nietzsche, qui va dir que “els micos són massa bons per haver l’home descendit d’ells”.
D’aquesta manera, l’home es converteix en un ésser que no és bo per naturalesa.
Probablement, l’home no fa el mal sabent que ho fa, ja que moltes vegades el
mal ve donat per les pròpies pautes de conducta de la societat. Si algú s’atura
a pensar, què és el mal realment? És mal tot allò que no considerem propi de
persones mentalment sanes? Segurament no, perquè, tal i com va dir Locke en la
seva teoria contra l’innatisme, que la humanitat pensi que una cosa és certa
(o, en aquest cas, dolenta) no significa que realment ho sigui. Potser fer el
mal és fer allò que no és ètic, però, què és l’ètica sinó una altra mesura de
l’home?
El problema
sorgeix quan algú en plenes facultats no fa ús del bé, el qual hauria de ser la
principal arma per aconseguir la suposada felicitat. Sobre el bé diu Descartes:
“el bé que hem fet ens dóna una
satisfacció interior, que és la més dolça de totes les passions”. Segons el
Diccionari d’Estudis Catalans, el bé
és “allò que procura un avantatge, una
satisfacció”. Tenint en compte aquesta definició, el bé no seria més que un
mitjà per aconseguir un fi, que seria la felicitat. D’aquesta manera, l’ésser
es mouria per l’interès d’una promesa probablement inexistent. Aquest tipus de
bé ens conduiria cap a l’egoisme. Tenint això en compte, cal recordar que
Epicur va dir sobre el plaer: “no cal experimentar tots els plaers ni evitar
tots els dolors”. En el cas del bé i del mal, no sempre fer el bé és bo, tot i
que sigui l’opció correcta, ja que, per exemple, podria ferir algú. De la
mateixa manera, no cal evitar el mal, ja que, al cap i a la fi, és aquest el
que fa a de l’home un ésser fort.
Tot i això, el
que distingeix l’ésser humà de les altres espècies és la intel·ligència. Cada
home ha de regir-se per les seves pròpies conviccions, però sempre de manera
que aquestes conservin la puresa de mirada amb la qual cada home neix, perquè,
al cap i a la fi, no importen els mals que s’han fet, sinó la manera en què
s’han superat.
“Algún día en cualquier
parte, en cualquier lugar indefectiblemente te encontrarás a ti mismo, y ésa,
sólo esa, puede ser la más feliz o la más amarga de tus horas” –Pablo
Neruda.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada