L'experiència i el billar, David Hume
Aquest text del filòsof empirista David
Hume tracta l’aplicació d’experiència i raó pel que fa la relació entre passat
i futur.
El fragment comença parlant del “primer
home”, d’Adam, es pot dir que de la causa primera. Amb aquest exemple es vol
demostrar que ni tan sols el poder que li ha estat atorgat li permet demostrar
que hi hagi canvi en la naturalesa. Perquè, les paraules són infinites, però,
de la mateixa manera que amb el canvi, no es pot dir que una cosa que és
possible sigui alhora falsa, fet que tampoc nega el canvi de la naturalesa, tal
i com es diu: “Allò que és possible no es pot demostrar mai que sigui i fals, i
és possible que el curs de la naturalesa pugui canviar, ja que podem concebre aquest
canvi”.
Igual que el canvi, no es pot demostrar
tampoc amb cap argument que Hume anomena “probable” que el passat estigui
relacionat amb el futur. De fet, tot ha de basar-se en l’experiència, fet pel
qual una simple probabilitat no confirmaria una hipòtesi. Així doncs, res pot
ser titllat de cert tot partint d’una suposició, com el mateix Hume explica:
“Aquesta conformitat és una qüestió de fet, i si cal que sigui aprovada, no
admetrà cap prova que no es basi en l’experiència.
Tot i això, també l’experiència té el seu
límit quan es tracta del temps passat, ja que res ocorregut en el passat pot
ser vàlid pel futur, excepte tan sols si hi ha una relació de fets. Es conclou,
per tant, que res pot explicar la relació entre passat i futur: “Però aquesta [l’experiència],
quan es basa en el passat, no pot ser cap prova de res per al futur”.
Aquesta relació entre passat i futur és,
doncs, establerta per les suposicions dels éssers humans, ja que són dos
elements que han estat sempre lligats, imantats. A més a més, tot en l’experiència pot tenir
traves, com mostra Hume quan dóna l’exemple del billar, i poden tenir lloc
esdeveniments inesperats que alterin l’ordre de les coses.
El que provoca el moviment dels cossos,
per altra banda, és un element desconegut per a l’ésser, ja que aquest tan sols
rep les qualitats sensibles, és a dir, les que pot percebre, com diu el text: “Les
forces mitjançant les quals operen els cossos són totalment desconegudes. Nosaltres
en percebem només les seves qualitats sensibles”. Així, com no es pot trobar la
racionalitat a totes les coses, els éssers ens guiem pel costum, la rutina i la
tradició. I és aquest costum el que ha establert la relació entre passat i
futur, com ho diu el fragment: “no és la raó la guia de la vida, sinó el costum.
Només ell determina la ment, en tots els casos, a suposar que el futur estarà d’acord
amb el passat”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada