Pensament kantià
Deia Kant que
l’ésser humà “és una raó finita en
oposició a la raó infinita”. Aquesta raó infinita, la qual podria ser
identificada amb Déu, no pertany al món que dóna un coneixement vàlid i
universal, és a dir, a les matemàtiques ni a la física. Aquestes dues ciències
són les que donen un coneixement vàlid. Així, la Metafísica, pel fet de no
donar respostes calculades, és tan sols un conjunt de preguntes sense resposta.
Tot i això,
Kant estableix que s’ha d’arribar a un coneixement “a priori”, és a dir, independent
de l’experiència. El cas és, però, que allò que nosaltres podem viure i
experimentar probablement no ho podem analitzar matemàticament, per la qual
cosa es tornaria a parlar de conceptes transmundans. Tot i això, Kant supera aquest obstacle dient
que aquest coneixement “a priori” no s’hauria de buscar en els objectes, sinó
que s’hauria de buscar a partir del Jo, i és que cal anar més enllà de les
matemàtiques i la física i no encallar-se en els límits superficials de l’abric
científic de la humanitat.
D’altra banda,
Kant tracta també el tema dels absoluts, un dels quals és Déu. El problema
d’aquests absoluts és que tan sols fan referència a allò pensat, i
conseqüentment, a allò que no es pot conèixer. Però, prosseguint amb Déu,
aquest és un absolut que permet distingir el bé del mal, conceptes que no es
podrien separar matemàticament, perquè hi ha universos dins l’ésser que la
ciència no pot explicar. Paul Feyerabend deia una cosa semblant, i és que la
complexitat humana no pot ser explicable a partir de regles metodològiques. Tot
i que ell posava la ciència a la mateixa alçada que el vudú, fet que ja se’n va
a un extrem, sí que era capaç de veure la profunditat que caracteritza l’home.
Però Kant tampoc s’encallava en la ciència, perquè una de les antinòmies de la
raó pura deia que els fenòmens del món no es poden explicar només per les lleis
de la natura, sinó que cal la llibertat.

Per últim, Kant
s’atura també en la llibertat humana, la immortalitat de l’ànima. Ambdues
qüestions probablement mai podran ser resoltes. Però què seria de la vida
humana sense el somni de la llibertat i la il·lusió de l’existència eterna?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada