El dubte metòdic i el cogito, Descartes
Aquest text de
Descartes exposa com a tema central la recerca d’una veritat que es converteixi
en principi de la filosofia cartesiana.
Seguidament,
es fa referència a la distinció del món dels somnis i el món real, fet que
correspon a la fase del dubte que prossegueix als dubtes dels sentits; i
aquesta nova fase és sobre els dubtes de la realitat. Aquesta part de la teoria
diu que és possible que no distingim clarament quan estem somiant i quan estem
desperts, ja que no sabem si estem sent enganyats o si la realitat que
nosaltres pensem que vivim és realment certa. D’aquí es parteix quan el text
diu: “tots els pensaments que tenim
estant desperts, ens poden venir també quan dormim”. D’aquesta manera, un
cop rebutjats tots els tipus de dubtes, Descartes reflexiona sobre una qüestió,
i és que, que ell tingués dubtes i que pensés que tot era fals, era una
afirmació i una realitat que convertia aquest concepte en el principi de la
seva filosofia cartesiana. Per tant, Descartes extreu dels dubtes la primera
veritat, que és, com diu el text: “jo
penso, doncs jo sóc”. D’aquí es pot derivar el nou concepte individual del
Jo, l’existència del qual no en podem dubtar, ja que el fet que jo existeixi és
l’única cosa que sé que és realment i indubtablement certa.
Descartes
conclou dient que aquesta veritat és “tan
ferma i segura, que vaig pensar que podia admetre-la sense escrúpol com el
primer principi de la filosofia que cercava”. Així, l’autor extreu dels
seus dubtes el principi fonamental de la seva filosofia, que és el dubte
metòdic (allò respecte el qual no es té cap dubte) i el seu ja famós: “Cogito ergo sum”. Es podria dir, per
tant, que la primera realitat som nosaltres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada