Carta a Meneceu, Epicur
Aquest
text d’Epicur, intel·lectual representatiu de la tendència de l’epicureisme,
tracta diversos temes centrals de la seva filosofia com són el fet de
filosofar, amb el qual s’assoleix la felicitat, les pors de l’ésser humà i,
sobretot, la por suprema, que és la mort, el futur, els desitjos, tant naturals
com vans, la no proporcionalitat dels plaers, els quals són la finalitat de la
vida, i el seny, el qual és origen de tota virtut.

Contràriament
al plaer, el qual és tractat més endavant, s’hi troben les pors de l’ésser
humà, que es comptabilitzen en tres: el destí, els déus i la mort. Mencionant
primer els déus, són els éssers dels quals provenen el major bé i el major mal.
Tot i això, el text diu: “Els déus només
accepten i es fan estimar pels seus semblants, i consideren estrany tot allò
que no és de la mateixa mena”, és a dir, no se’ls ha de témer perquè no
intervenen en els afers dels humans. Pel que fa la mort, és la que causa el
terror més gran que experimenta l’ésser. Tot i això, Epicur defensava que no se
l’ha de témer, ja que realment la mort és sols una abstracció l’existència de
la qual no pot ser completament afirmada per ningú, ja que veritablement ningú
l’experimenta. Això és degut a que tan sols existeixen dos conceptes, que són
la vida i la mort, no hi ha pas intermedi. Quan som vius la mort no hi és, i
quan som morts no la notem perquè ja ha desaparegut, per tant, i tal com diu el
text: “La mort no és real ni per als vius
ni per als morts”. Pel que fa el savi envers aquesta situació, ni rebutja
la vida ni tem a la mort, no adopta la posició antitètica dels éssers humans.
Per últim,
aquesta posició corporalista d’Epicur i els plaers contraresta amb la teoria de
Plató, filòsof que donava més importància a l’ànima i les idees que no pas al
cos, ja que aquest, pel fet de ser matèria, és un caos abans de l’arribada del
Demiürg. Epicur defensa la importància del cos com a fonament de la nostra
existència, és la veritable mesura de les coses, mentre que Plató defensava l’existència
incorpòria, material i eterna de l’ànima.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada